Hogyan válasszunk gumiabroncsot?

Az 1986. Évi Országúti Járművekről (Szerelés és Használat) szóló Rendelet, különösképpen a 24-27. sz. Rendelet pontosan meghatározza, hogy milyen típusú gumiabroncsot szerelhet járművére.

AZ ALÁBBI JEGYZETEK CSUPÁN ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓKÉNT SZOLGÁLNAK, NEM HASZNÁLHATÓAK FEL A TÖRVÉNY BEMUTATÁSÁRA.

24.SZ RENDELET: Ez a Rendelet meghatározza, hogy milyen típusú gumiabroncs szerelhető különféle besorolású járművekre, valamint az összes vonatkozó feltételt és/vagy kivételt. A teher- és vagy/személygépkocsi járművekre vonatkozóan a legfontosabb tárgyalt téma az "Újravágott" abroncsoké.

Hogyan válasszunk téli gumit?

A látszat azt mutatja, hogy télen sokkal veszélyesebb közlekedni. Joggal gondolhatnánk, hogy amelyik gumiabroncs jó a téli havas, csúszós, latyakos utakra, az megfelel a nyári, kellemesebb körülmények között is. Ez azonban egyáltalán nincs így. A téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik nyáron, mint fordítva. A Goodyear mérései szerint száraz úton új téli gumikkal a fékút akár duplájára is növekedhet az új nyári garnitúrához képest – nem is beszélve a tavasszal már rendszerint jócskán elhasznált téli készlet „teljesítményéről”. Nyári gumiabroncsokra akkor érdemes áttérni, amikor a hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok fölé emelkedik.

Vásároljak új gumit, vagy maradhat régi abroncs?

A leggyakoribb tavaszi kérdések közé tartozik, hogy érdemes-e új gumiabroncs garnitúrát venni, vagy elegendő felszerelni a tavalyi készletet. A nyári gumi cseréje akkor ajánlott, ha a minimális mintaárokmélység nem éri el a 2 millimétert. A mintaárok mélységét a kopásjelző rendszerrel állapíthatjuk meg.

Ha nem teljes garnitúrát vásárolunk, akkor érdemes az új gumiabroncsokat a hátsó kerekekre szerelni. Ha az első kerekek elveszítik a kapcsolatot az úttesttel, a gépkocsi irányíthatatlan lesz ugyan, de megtartja a haladási irányát.

Amennyiben viszont a hátsó keréknél szakad meg a kapcsolat, az autó hátulja „kitör”. Ez – különösen a tapasztalatlan sofőrök számára – sokkal nehezebben kezelhető, mint az átmeneti kormányozhatatlanság. A gumiabroncsok cseréjével együtt mindképpen érdemes megvizsgálni a szelepek állapotát is.

Vízenfutás

Az európai autóvezetőknek évente átlagosan 141 napot kell vezetniük nedves utakon. A legveszélyesebb jelenség az úgynevezett vízenfutás (aquaplaning), melynek balesetmentes kezelése a tapasztalt sofőröknek is komoly kihívás. Olyan nyári gumit érdemes tehát választani, mely – amellett, hogy árban és vezetési stílusban igazodik az igényeinkhez – egy kiadós nyári zápor közepette is biztonságosan helytáll.

Hogyan válasszunk nyári gumit?

A látszat kétségtelenül azt mutatja, hogy télen sokkal veszélyesebb közlekedni. Joggal gondolhatnánk, hogy amelyik gumiabroncs jó a téli havas, csúszós, latyakos utakra, az megfelel a nyári, kellemesebb körülmények között is. Ez azonban egyáltalán nincs így. A téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik nyáron, mint fordítva. A világ egyik legnagyobb gumiabroncs gyártója, a Goodyear mérései szerint száraz úton új téli gumikkal a fékút akár duplájára is növekedhet az új nyári garnitúrához képest – nem is beszélve a tavasszal már rendszerint jócskán elhasznált téli készlet teljesítményéről.

Nyári gumiabroncsokra akkor érdemes áttérni, amikor a hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok fölé emelkedik. Ez az a határ ameddig a gumikeverék sajátosságai miatt a téli abroncsokkal biztonságosan lehet közlekedni.

A leggyakoribb tavaszi kérdések közé tartozik, hogy érdemes-e új garnitúrát venni, vagy elegendő felszerelni a tavalyi készletet. A Goodyear szakemberei szerint a nyári gumiabroncsoknál akkor ajánlott a csere, ha a minimális mintaárokmélység nem éri el a 2 millimétert. A mintaárok mélységét a kopásjelző rendszerrel állapíthatjuk meg.

Ha nem teljes garnitúrát vásárolunk, akkor érdemes az új gumiabroncsokat a hátsó kerekekre szerelni. Ha az első kerekek elveszítik a kapcsolatot az úttesttel, a gépkocsi irányíthatatlan lesz ugyan, de megtartja a haladási irányát. Amennyiben viszont a hátsó keréknél szakad meg a kapcsolat, az autó hátulja kitör. Ez – különösen a tapasztalatlan sofőrök számára – sokkal nehezebben kezelhető, mint az átmeneti kormányozhatatlanság.

A gumiabroncsok cseréjével együtt mindképpen érdemes megvizsgálni a szelepek állapotát. Cseréjük az új gumiabroncsok ára mellett elhanyagolható kiadást jelent, sokan mégis elhanyagolják.

A Goodyear felmérései szerint az európai autóvezetőknek évente átlagosan 141 napot kell vezetniük nedves utakon. Az összes gyártó egybehangzó véleménye szerint a legveszélyesebb jelenség az ún. vízenfutás (aquaplaning), melynek balesetmentes kezelése a tapasztalt sofőröknek is komoly kihívás.

Olyan nyári gumiabroncsot érdemes tehát választani, mely – amellett, hogy árban és vezetési stílusban igazodik az igényeinkhez – egy kiadós nyári zápor közepette is biztonságosan helytáll.

Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?

A gumiabroncsok a használattól függően előbb-utóbb elkopnak. Akkor érdemes új nyári gumiabroncsot venni, ha a futófelületi mintaárok mélysége nem éri el a 2 millimétert. Ennél kisebb árokmélységnél a gumiabroncs már balesetveszélyes, mert számos paramétere (fékút, tapadás, stb. jelentősen romlik.

A gyártók a gumiabroncsokat kopásjelző rendszerrel (TWI – Tread Wear Indicator) szerelik fel, mely a mintaárokba vulkanizált kis kitüremkedésekből áll. Ezek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. Elhelyezkedésüket a Goodyear gumiabroncsokon a vállrészen található háromszög jelzés, más gyártóknál a TWI felirat vagy márkajel mutatja.

Miért érdemes a gumiabronccsal együtt a szelepet is cserélni?

A gumiszelepeknek hatalmas centrifugális erőhatást kell elviselniük, ezért idővel eldeformálódnak, megdőlnek.

Ha a szelepszög 25 foknál jobban eltér a gyári értéktől, a Goodyear mérnökei szerint mindenképpen indokolt a csere. A gumiszelepek emellett öregednek is, a hajszálrepedéseken pedig nagy mennyiségű levegő szivároghat el. A szelepek cseréje néhány száz forintos kiadást jelent, nem érdemes tehát elhanyagolni.

Kinek lehet jó választás a négy évszakos gumiabroncs?

A négy évszakos gumi, tehát nyári és téli viszonyok között egyaránt használható gumiabroncsok vásárlását azoknak érdemes megfontolni, akik keveset használják az autójukat, és zordabb teleken szívesebben választanak más közlekedési eszközt. A négy évszakos gumik speciális mintázattal rendelkeznek és különleges összetételű gumikeverékből készülnek. Ennek megfelelően a téli-nyári gumiváltás és a tárolás költsége megtakarítható.

Ugrás az oldal tetejére